انطباق افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با Invokana نسبت به داروهای آگونیست‌های GLP-1 بیشتر است

 12 مه 2017- افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با مصرف داروی خوارکی کاناگلیفلوزین[1] نسبت به دریافت آگونیست‌های گیرنده‌ی [2]GLP-1، انطباق پذیری بهتری دارند.

این نتیجه حاصل مطالعه‌ای است که از سال 2012 تا 2016 بر روی میزان پایبندی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در مصرف داروهای خوراکی یا تزریقی کنترل کننده‌ی قندخون انجام گردید. نتایج این تحقیق در کنگره‌ی سالانه‌ی انجمن غدد بالینی آمریکا در تگزاس ارائه شد.

 این تحقیق بینش جدیدی در مورد نرخ قطع درمان با کاناگلیفلوزین (Invokana) و چندین دارو از  گروه GLP-1Rasها نظیر: لیراگلوتاید(Victoza)،  dulaglutide یا Trulicity و albiglutide یا Eperzan را ارائه نمود.

در این مطالعه، داده‌های جمع‌آوری شده از سوابق  پزشکی الکترونیکی  و سیستم‌های ردیابی نسخه‌ها برای 11435 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که مصرف داروی Invokana را آغاز کرده بودند و 11582 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که شروع به استفاده از یکی از داروهای GLP-1RAs نموده بودند، آنالیز گردید. مقدار هموگلوبین A1c این بیماران قبل از شروع  هر یک از این درمانها برابر با 8 درصد یا بالاتر بود.

 افراد تحت درمان با Invokana تقریباً به طور همزمان با افراد تحت درمان با GLP-1RAs(12 ماه در مقابل 13 ماه) به هدف HbA1c خود دست یافتند. با این وجود، در بین افراد تحت درمان با Invokana، افراد کمتری خواستار تغییر نوع درمان یا جایگزینی آن با یک داروی کاهنده‌ی قندخون جدید برای دستیابی به کنترل بهتر قند خون، نسبت به افراد تحت درمان با داروی GLP-1RAs شدند(30 درصد کمتر).

 در میان تمام افراد شرکت کننده که پس از دستیابی به هدف اولیه ی  HbA1c، تحت نظارت قرار گرفتند، افرادیکه تحت درمان با Invokana بود، نهایتاً درمان خود را خیلی دیر از افراد تحت درمان با با دارویGLP-1RAs  تغییر دادند(21 ماه در برابر 15 ماه).

 این نتایج دلایل عدم استفاده‌ی افراد از یکی از این دو داروی کارآمد را که  به یک اندازه‌ی موثرهستند توضیح می دهد، بعید است که قطع مصرف یکی از این دو دارو به دلیل نحوه‌ی عملکرد آنها باشد زیرا هر دو عملکرد  یکسانی دارند.

با توجه به تأثیر مطلوب Invokana در کاهش وزن همراه با این واقعیت که برخی از داروهای GLP-1RAs نظیر ویکتوزا با بروز هیپوگلایسمی بیشتری همراه می‌باشند، می‌توان علت تفاوت انطباق بیماران با این دو نوع  درمان را توضیح داد.

این یافته‌ها مهم هستند زیرا دستیابی به انطباق خوب با درمان، کلید بهبود نتایج و محدود نمودن خطر عوارض برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/invokana-treatment-preferred-to-glp-1-agonists-among-those-with--type-2-diabetes,-study-reports-99887601.html



[1]از خانواده ی دارویی SGLT-2 Inhibitor

[2]Glucagon- like peptide-1 receptor agonist